Έλλειψη Συγκέντρωσης: 6 τρόποι αντιμετώπισης

Χρόνος: 7minΕνημέρωση: 05 Μάι 2022

Στη σύγχρονη πραγματικότητα τα άτομα πολύ συχνά δεν μπορούν να συγκεντρωθούν εύκολα συχνά λόγω διαφόρων παραγόντων. Ποιοι είναι όμως αυτοί οι παράγοντες και γιατί επηρεάζουν την καθημερινότητα των ανθρώπων; Πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την έλλειψη συγκέντρωσης προκειμένου να είμαστε περισσότερο παραγωγικοί;

Σίγουρα ψάχνετε απαντήσεις για όλα αυτά τα ερωτήματα. Διαβάζοντας ολόκληρο το άρθρο θα μάθετε τις αιτίες της ελλειμματικής προσοχής αλλά και πως να την αντιμετωπίσετε! 

Περιεχόμενα

    Αιτίες έλλειψης συγκέντρωσης

    Έχετε πιάσει ποτέ τον εαυτό σας να περνά ώρες προσπαθώντας να ολοκληρώσει μία εργασία; Ποιοι είναι οι κύριοι παράγοντες που διασπούν την προσοχή των περισσότερων ανθρώπων της σύγχρονης κοινωνίας;

    #1 Social Media

    Ο πιο συνηθισμένος λόγος έλλειψης συγκέντρωσης είναι τα social media. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν εγκατεστημένες εφαρμογές των μέσω κοινωνικών δικτύων (Facebook, Instagram, TikTok, Youtube, LinkedIn) στο κινητό τους τηλέφωνο, το οποίο συνήθως έχουν δίπλα τους όταν εργάζονται ή όταν μελετούν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ελέγχουν πολύ τακτικά τις ειδοποιήσεις, τα μηνύματα και τα emails τους και συχνά παρασύρονται ελέγχοντας και την ροή ειδήσεων. Με τον τρόπο αυτό αποσπάται πολύ εύκολα η προσοχή τους και περνούν περισσότερη ώρα ασχολούμενοι με τα social media παρά με την εργασία που χρειάζεται να ολοκληρώσουν.

    Επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης των social media

    Η συνεχής ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατά την διάρκεια εργασίας ή μελέτης συνήθως προκαλεί κούραση, πονοκέφαλο και τελικά σε μία μη παραγωγική ημέρα. Ωστόσο, υπάρχει η δυνατότητα να ασχοληθεί κάποιος επαγγελματικά με τα social media, μέσω του λεγόμενου Influencer Marketing και έτσι να ξοδεύει χρόνο σε αυτά έναντι χρηματικής αμοιβής. Περισσότερα για την επαγγελματική ενασχόληση με τα social media μπορείτε να βρείτε εδώ

    #2 Multitasking

    Ένας ακόμη βασικός παράγοντας έλλειψης συγκέντρωσης είναι το multitasking ή αλλιώς πολυδιεργασία. Η πολυδιεργασία αφορά την εκτέλεση πολλών εργασιών ταυτόχρονα και πλέον είναι αρκετά συνηθισμένη στα εργασιακά περιβάλλοντα. Η πολυδιεργασία αποτελεί μία σημαντική δεξιότητα, όμως πολλές φορές οδηγεί τους ανθρώπους σε μειωμένη απόδοση. Είναι σημαντικό τα άτομα να μπορούν να εκτελούν ταυτόχρονα πολλαπλές εργασίες χωρίς όμως να αποσυντονίζονται και να “χάνονται” στην προσπάθεια εκτέλεσής τους. Πολλοί άνθρωποι δεν είναι εξοικειωμένοι με την πολυδιεργασία και αδυνατούν να ασχολούνται με πολλά tasks και projects ταυτόχρονα. Όταν καλούνται από το εργασιακό τους περιβάλλον να εκτελέσουν πάνω από μία εργασίες ταυτόχρονα, συνήθως αποσυγκεντρώνονται και καταλήγουν να μην τις εκτελούν σωστά. Το multitasking συχνά προκαλεί σύγχυση με αποτέλεσμα τα άτομα να διακατέχονται με άγχος να προλάβουν να ολοκληρώσουν τα καθήκοντα τους και τελικά να μην τα καταφέρνουν. 

    #3 Άγχος

    Το άγχος αποτελεί ακόμη έναν παράγοντα που προκαλεί έλλειψη προσοχής των ατόμων. Πολλές φορές οι άνθρωποι μπορεί να αγχώνονται είτε για λόγους δουλειάς είτε για προσωπικούς λόγους και αυτό έχει επίπτωση στην καθημερινότητα τους. Ουσιαστικά φαίνεται να “κουβαλάνε” αυτό το άγχος και τις σκέψεις καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας ακόμη και στην εργασία τους. Με αυτό τον τρόπο, καταλήγουν να σκέφτονται τα διάφορα προβλήματα που έχουν και να συγκεντρώνονται στις σκέψεις τους και όχι στην δουλειά που έχουν να διεκπαιρεώσουν. Ειδικότερα, άτομα με αγχώδη διαταραχή έχει αποδειχθεί ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες όσον αφορά την συγκέντρωσή τους.

    #4 Έλλειψη κινήτρου 

    Αρκετές φορές παρατηρείται έλλειψη συγκέντρωσης λόγω έλλειψης κινήτρου της εργασίας, του task ή του project που χρειάζεται να πραγματοποιηθεί. Τα άτομα μπορεί να θεωρούν πως το task δεν είναι σχετικό με το αντικείμενό τους ή δεν υπάρχει κάποια ανταμοιβή που θα τους παρακινήσει να το ολοκληρώσουν. Χρειάζεται να υπάρχει παρακίνηση από την πλευρά των ατόμων προκειμένου να ολοκληρωθεί μια εργασία αποτελεσματικά και στην ώρα της. Έτσι, για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη συγκέντρωσης χρειάζεται να βρίσκουν κίνητρα για κάθε εργασία που εκτελούν. 

    Τρόποι αντιμετώπισης της έλλειψης συγκέντρωσης

    Πως όμως θα καταφέρετε να αντιμετωπίσετε την έλλειψη αυτή; 

    #1 Μείνετε μακριά από οθόνες

    Είναι σημαντικό όταν κάνετε μία εργασία, να μένετε μακριά από “οθόνες” όπως το κινητό, την τηλεόραση, το tablet ή τον υπολογιστή εφόσον αυτά δεν είναι απαραίτητα για την ολοκλήρωση της εργασίας σας. Δοκιμάστε να αφήσετε το κινητό σας σε άλλο δωμάτιο ή σε ένα σημείο που δεν θα το βλέπετε, απενεργοποιήστε το WiFi ή βάλτε το κινητό σας σε αθόρυβη λειτουργία προκειμένου να μην σας ενοχλούν οι ειδοποιήσεις και τα τηλέφωνα. Μπορείτε να ορίσετε συγκεκριμένες ώρες μέσα στην ημέρα προκειμένου να ελέγχετε τα emails,τα μηνύματα και τα social media σας ώστε να μην σπαταλάτε χρόνο κατά την διάρκεια της εργασίας σας. 

    #2 Κοιμηθείτε 

    Προκειμένου να είστε παραγωγικοί και ξεκούραστοι μέσα στην μέρα χρειάζεται να έχετε κοιμηθεί τουλάχιστον 8 ώρες. Προσπαθήστε να έχετε ποιοτικό ύπνο αφήνωντας μακριά σας το κινητό, τον υπολογιστή και την τηλεόραση, τουλάχιστον μισή ώρα πριν τον ύπνο σας. Θα μπορούσατε να διαβάσετε ένα βιβλίο, να πιείτε ένα τσάι χαλάρωσης ή ακόμη να δοκιμάσετε να διαλογιστείτε. Ο καλός ύπνος θα σας βοηθήσει να αισθάνεστε ξεκούραστοι, γεμάτοι ενέργεια και όρεξη για δουλειά. Με τον τρόπο αυτό θα μπορέσετε να αντιμετωπίσετε την έλλειψη συγκέντρωσης που μπορεί να σας ταλαιπωρεί.

    #3 Καταπολεμήστε το άγχος και το στρες

    Στην σύγχρονη πραγματικότητα μέσα στην οποία ζούμε, είναι λογικό οι άνθρωποι να αισθάνονται άγχος και στρες. Μπορεί να αγχώνεστε είτε με την δουλειά σας είτε με όσα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια με την πανδημία του Covid-19 είτε με τις εξελίξεις που εκτυλίσσονται στο εσωτερικό και εξωτερικό και αυτό είναι εντάξει. Ωστόσο, χρειάζεται κάποιες φορές να αποστασιοποιηθείτε από αυτές τις καταστάσεις καθώς μπορεί να καταλήξετε σε κακή ψυχολογική κατάσταση όπου δεν θα είστε παραγωγικοί. Προκειμένου να μην σας ταλανίζουν σκέψεις και προβληματισμοί για όλα όσα συμβαίνουν καθημερινά, χρειάζεται ναι μεν να ενημερώνεστε αλλά με μέτρο.

    Τρόποι καταπολέμησεις του άγχος

    Βρείτε έγκυρες πηγές στο διαδίκτυο ώστε να ενημερώνεστε για όσα συμβαίνουν και ελέγξτε αυτές τις ιστοσελίδες μία φορά την ημέρα. Εάν το άγχος σας πηγάζει από άλλους παράγοντες, δουλειάς ή προσωπικούς τότε μπορείτε να δοκιμάσετε τον διαλογισμό όταν αισθάνεστε άγχος, να κάνετε μία βόλτα, να το συζητήσετε με έναν ειδικό ή ακόμη και με ένα φίλο σας. Έτσι, θα μπορέσετε να αντιμετωπίσετε την έλλειψη συγκέντρωσης λόγω του άγχους. 

    #4 Αποκτήστε ισορροπημένη διατροφή

    Η σωστή και ισορροπημένη διατροφή διαδραματίζει σημαντικό ρόλο όσον αφορά την συγκέντρωση. Χρειάζεται να τρέφεστε υγιεινά ώστε να έχετε την απαραίτητη ενέργεια που θα σας βοηθήσει να εκτελέσετε τις εργασίες σας. Ξεκινήστε την ημέρα σας με ένα καλό πρωινό, συνεχίστε με ένα δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό και βραδινό. Καταναλώστε φρούτα και λαχανικά που θα σας βοηθήσουν τόσο να αυξήσετε τα επίπεδα ενέργειας όσο και να συγκεντρωθείτε περισσότερο στην εργασία σας. Αποφύγετε την κατανάλωση καφέ, δοκιμάστε έναν φυσικό χυμό ή ένα φρούτο αντ’ αυτού. Εάν εργάζεστε μπορείτε να πάρετε το φαγητό σας μαζί σας ώστε όταν πεινάσετε να μην καταφύγετε στην λύση του να φάτε κάτι πρόχειρο. Αυτό θα σας βοηθήσει να ακολουθείτε ένα πρόγραμμα και να μην ξεχνάτε τα γεύματα σας. 

    #5 Βάλτε την άθληση στο πρόγραμμά σας

    Η σωματική άσκηση θα σας βοηθήσει επίσης εάν ταλαιπωρήστε από έλλειψη προσοχής. Μπορείτε να προσθέσετε στο πρόγραμμα σας μία ώρα για σωματική άσκηση. Δεν χρειάζεται απαραίτητα να εγγραφείτε σε κάποιο γυμναστήριο, μπορείτε να ασκηθείτε σε ένα κοντινό πάρκο, να περπατήσετε στην πόλη ή να κάνετε μία ποδηλατάδα. Η σωματική άσκηση θα σας βοηθήσει να πάρετε φρέσκο αέρα, να εκτονωθείτε, να απομακρυνθείτε για λίγο από τα προβλήματα, την δουλειά και όλα αυτά που σας προβληματίζουν. Μπορείτε να ξεκινήσετε ένα νέο χόμπι όπως για παράδειγμα κάποιο άθλημα ή ακόμη και χορό. Βρείτε λίγο χρόνο ώστε να γεμίσετε μπαταρίες και να επιστρέψετε στις δουλειές σας με περισσότερη ενέργεια και όρεξη. 

    #6 Κάντε διακοπές

    Εάν αντιμετωπίζετε πρόβλημα συγκέντρωσης ίσως έχετε καταλήξει να βιώνετε ένα burnout. Η καλύτερη λύση είναι να πάρετε μερικές μέρες άδεια εάν δουλεύετε και να ξεκουραστείτε πηγαίνοντας διακοπές. Δώστε στον εαυτό σας λίγο χρόνο να ξεκουραστεί και να κάνει κάτι διαφορετικό από την καθημερινή ρουτίνα. Αλλάξτε παραστάσεις και μην πιέζετε τον εαυτό σας να είναι πάντα άριστος και συνεπής. Εάν δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε στην δουλειά σας ή στην μελέτη σας δεν χρειάζεται απαραιτήτως να νιώσετε άσχημα. Είναι απόλυτα φυσιολογικό να κουραστείτε κάποια στιγμή της ζωής σας, ειδικά σε περιόδους όπου υπάρχει αυξημένος φόρτος εργασίας και η πίεση ολοένα και αυξάνεται.

    Βιβλιογραφία

    Aagaard, J. (2019). Multitasking as distraction: A conceptual analysis of media multitasking research. Theory & Psychology, 29(1), 87-99.

    Dontre, A. J. (2021). The influence of technology on academic distraction: A review. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(3), 379-390.

    Van Zoonen, W., Verhoeven, J. W., & Vliegenthart, R. (2017). Understanding the consequences of public social media use for work. European Management Journal, 35(5), 595-605.

    Προεπιλεγμένη Εικόνα
    Βασιλική Τρίγκα
    Άρθρα: 3

    Join the Future

    Γίνε μέλος της F κοινότητας και απέκτησε δωρεάν πρόσβαση σε pro tips και υλικό για να χτίσεις την καριέρα σου έτσι όπως εσύ την ονειρεύεσαι.

    You have successfully subscribed to the newsletter

    Ουπς, κάτι πήγε στραβά!