Πώς να χρησιμοποιήσεις τη συναισθηματική σου νοημοσύνη στον εργασιακό χώρο

Μάθε πώς να γίνεις πιο χαρούμενος, πιο παραγωγικός και επιτυχημένος στην εργασία σου μέσω της συναισθηματικής νοημοσύνης.

Venus Gentile, συνεργάτης του Monster

Η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης σου (αλλιώς γνωστή ως δείκτης συναισθηματικής νοημοσύνης ή EQ) είναι απαραίτητη για μια επιτυχημένη επαγγελματική ζωή. Όταν έχεις υγιή επίπεδα συναισθηματικής νοημοσύνης στον εργασιακό χώρο, είσαι σε καλύτερη θέση να χτίσεις ισχυρές σχέσεις με τους συναδέλφους σου, να επιλύσεις συγκρούσεις και να διαχειριστείς πιο αποτελεσματικά δύσκολες καταστάσεις.

Όταν τα συναισθήματά μας δεν βρίσκονται σε ισορροπία, αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλός μας λειτουργεί – μειώνοντας τις ικανότητες λήψης αποφάσεων, τις γνωστικές ικανότητες και τις διαπροσωπικές δεξιότητες. Ωστόσο αν μάθουμε να κατανοούμε και να ελέγχουμε τα συναισθήματά μας (και να σεβόμαστε και να ερμηνεύουμε τα συναισθήματα των άλλων), μπορούμε να επιτύχουμε μεγαλύτερη επιτυχία και ευτυχία στην επαγγελματική και προσωπική μας ζωή.

Ίσως γνωρίζεις ήδη κάποιον που έχει τον πλήρη έλεγχο των συναισθημάτων του. Αυτός είναι σε θέση να διατηρήσει την ψυχραιμία του σε καταστάσεις κρίσης και να παίρνει αποφάσεις προσεκτικά, ανεξάρτητα από το πόσο αγχωτική είναι η κατάσταση. Είναι ένας από τους συναδέλφους σου καλός στο να «διαβάζει» τα συναισθήματα των άλλων και ξέρει πώς να εμπνέει και να παρακινεί τους άλλους; Αυτό σημαίνει ότι έχει υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη.

Γιατί είναι σημαντική η συναισθηματική νοημοσύνη όμως; Ας δούμε με περισσότερες λεπτομέρειες τι είναι η EQ. Γιατί είναι απαραίτητη στον εργασιακό χώρο και πώς μπορείς να αναπτύξεις και να επιδείξεις τη δική σου για να αυξήσεις τη δυνατότητα πρόσληψής σου και να γίνεις ένας πιο παραγωγικός, πολύτιμος και ολοκληρωμένος εργαζόμενος.

Τι είναι η Συναισθηματική Νοημοσύνη;

Συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να εντοπίζουμε και να ελέγχουμε τα συναισθήματά μας αλλά και να εντοπίζουμε, να αναγνωρίζουμε και να επηρεάζουμε τα συναισθήματα των άλλων. Όταν διαθέτεις συναισθηματική νοημοσύνη στον εργασιακό σου χώρο, μπορείς να αξιοποιήσεις αυτές τις δεξιότητες και να τις εφαρμόσεις σε καταστάσεις που μπορεί να βρίσκεσαι υπό πίεση, όπως:

  • χειρισμός δύσκολων διαπροσωπικών σχέσεων
  • τήρηση αυστηρών προθεσμιών
  • συνέντευξη για νέα θέση εργασίας
  • αναποδιές στην εργασία
  • «αλλαγή πλεύσης»
  • αντιμετώπιση εργασιακής σύγκρουσης

Πώς μπορείς όμως να χρησιμοποιήσεις τη συναισθηματική σου νοημοσύνη στον εργασιακό χώρο;

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της συναισθηματικής νοημοσύνης στην εργασία και πώς εκδηλώνεται; Η EQ, σύμφωνα με τον Daniel Goleman, έναν διεθνώς γνωστό ψυχολόγο και συγγραφέα, έχει πέντε βασικά στοιχεία. Όταν αυτά τα διαχειρίζεσαι σωστά, σε βοηθούν να επιτύχεις ένα υψηλότερο επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης, ώστε να μπορείς να είσαι πιο παραγωγικός και πιο χαρούμενος στην εργασία σου. Ακολουθούν τα στοιχεία αυτά, καθώς και παραδείγματα με το πώς μπορούν να εφαρμοστούν στον εργασιακό χώρο:

#1 Αυτογνωσία

Η ικανότητα να αναγνωρίζεις και να κατανοείς τις σκέψεις, τις παρορμήσεις και τα συναισθήματά σου αποτελεί ουσιαστικό μέρος της EQ. Ωστόσο, είναι εξίσου σημαντικό να γνωρίζεις πώς οι διαθέσεις, οι ενέργειες και τα συναισθήματά σου επηρεάζουν τους γύρω σου. Έχοντας αυτό κατά νου, την επόμενη φορά που θα συναντήσεις έναν απαιτητικό συνάδελφο ή θα δεχτείς κριτική, αφιέρωσε χρόνο για να ακούσεις και να σκεφτείς πριν αντιδράσεις. Βγες έξω για λίγα λεπτά, πάρε μερικές βαθιές ανάσες και παρατήρησε τι αισθάνεσαι από αντικειμενική σκοπιά.

#2 Αυτορρύθμιση

Ο έλεγχος των συναισθημάτων και της συμπεριφοράς σου είναι ζωτικής σημασίας σε κάθε κατάσταση, επειδή τα συναισθήματά σου επηρεάζουν έντονα τη σχέση σου με τους συναδέλφους, τους ανωτέρους και τους πελάτες σου. Παρόλο που δεν προτείνουμε να κρύβεις ή να καταπιέζεις το πώς πραγματικά αισθάνεσαι, να έχεις κατά νου τα περιβάλλοντα και τις καταστάσεις που σε ερεθίζουν. Μια αποτελεσματική στρατηγική είναι η θέσπιση ενός κανόνα αυτοεπικοινωνίας. Γράψε στο χαρτί, «Ό,τι κι αν συμβεί, μένω ήρεμος και δεν αντιδρώ συναισθηματικά.» Έχε το κάπου που μπορείς να το βλέπεις εύκολα και την επόμενη φορά που θα νιώσεις άμυνα ή ένταση, επανάλαβε αυτή τη φράση όσες φορές χρειάζεται για να καταπολεμήσεις την ανάγκη να ξεσπάσεις.

#3 Κίνητρο

Η αυτενέργεια επηρεάζεται πολύ από τα συναισθήματά σου. Το να αισθάνεσαι θετικός και ικανοποιημένος με την εργασία σου μπορεί να οδηγήσει στο να αισθάνεσαι πιο πρόθυμος να ολοκληρώσεις τα καθήκοντά σου. Οι άνθρωποι που έχουν συναισθηματική νοημοσύνη στον εργασιακό χώρο καθοδηγούνται από εσωτερική εκπλήρωση και ευτυχία και όχι από εξωτερικές ανταμοιβές, όπως χρήματα, φήμη και εξουσία. Επιπλέον, αν έχεις κίνητρα, μπορείς να εμπνεύσεις και τους άλλους στον εργασιακό χώρο. Για παράδειγμα, μπορείς να ενθαρρύνεις έναν συνάδελφο που δυσκολεύεται με ένα δύσκολο έργο.

#4 Ενσυναίσθηση

Η ικανότητα κατανόησης του πώς αισθάνονται οι άλλοι είναι ζωτικής σημασίας για τη συναισθηματική νοημοσύνη. Περιλαμβάνει όμως και το πώς αντιδράς στους άλλους με βάση αυτές τις πληροφορίες. Εάν έχεις ισχυρές δεξιότητες ενσυναίσθησης, μπορείς εύκολα να δεις τα πράγματα από διαφορετικές οπτικές γωνίες, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν στην υποστήριξη ενός χώρου εργασίας χωρίς αποκλεισμούς. Για παράδειγμα, αν εργάζεσαι σε μια ομάδα, προσπάθησε να είσαι ευέλικτος, δείξε την υποστήριξή σου, αξιοποίησε τα δυνατά σημεία της ομάδας σου και απόφυγε να κάνεις υποθέσεις.

#5 Κοινωνικές δεξιότητες

Ακόμα και αν δεν είσαι από τη φύση σου κοινωνικός, είναι δυνατό να εξασκηθείς και να αναπτύξεις κοινωνικές δεξιότητες όπως την αποτελεσματική επικοινωνία, τον σεβασμό και την ενεργητική ακρόαση. Αν νιώθεις άβολα με τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις στη δουλειά, δοκίμασε να ενισχύσεις την αυτοπεποίθησή σου και να αναζητήσεις ευκαιρίες για να εξασκήσεις τις δεξιότητές σου σε ομάδες. Θα μπορούσες να βοηθήσεις στην επίλυση μιας επαγγελματικής σύγκρουσης ή να αφιερώσεις λίγα λεπτά για να ακούσεις έναν συνάδελφο που χρειάζεται υποστήριξη. Και θυμήσου να επικοινωνείς τις ιδέες σου με τρόπο που να είναι σχετικός και ευκολονόητος.

Γιατί είναι σημαντική η συναισθηματική νοημοσύνη στην εργασία;

Η συναισθηματική νοημοσύνη παίζει ζωτικό ρόλο σε πολλές πτυχές της εργασίας και μπορεί να σε βοηθήσει σε τομείς όπως η παραγωγικότητα, οι σχέσεις, η επιτυχημένη σταδιοδρομία και η ψυχική υγεία. Τώρα που ξέρεις τι είναι η συναισθηματική νοημοσύνη, ας διερευνήσουμε μερικά από τα οφέλη της χρήσης της EQ σου στον εργασιακό χώρο:

  • Θετικές αλληλεπιδράσεις: Χρησιμοποιώντας αποτελεσματική επικοινωνία και ενσυναίσθηση, θα σου είναι ευκολότερο να καλλιεργήσεις υγιείς σχέσεις με συναδέλφους, ανωτέρους και πελάτες. Η κατανόηση των άλλων και η αλληλεπίδραση με μια αισιόδοξη στάση μπορεί επίσης να ενισχύσει τις πιθανότητές σου να δημιουργήσεις ουσιαστικές σχέσεις και να τονώσεις το ηθικό στον εργασιακό χώρο.
  • Κινητοποίηση των άλλων: Όταν έχεις υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη στον εργασιακό χώρο και μπορείς να διαβάσεις και να κατανοήσεις τα συναισθήματα του συναδέλφου σου, είσαι ικανός να τον εμπνεύσεις και να τον ενθαρρύνεις να γίνει πιο παραγωγικός. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν έχεις ηγετικό ρόλο και είσαι υπεύθυνος για την καθοδήγηση και τη διδασκαλία των άλλων.
  • Προοπτικές σταδιοδρομίας: Μια υψηλή EQ είναι ένα επιθυμητό χαρακτηριστικό στον εργασιακό χώρο, καθώς συσχετίζεται με την παραγωγικότητα. Αν ψάχνεις για μια νέα καριέρα ή ακόμη και μια προαγωγή στην τωρινή εργασία σου, μπορείς να χρησιμοποιήσεις τη συναισθηματική νοημοσύνη σου για να αυξήσεις τη δυνατότητα πρόσληψής σου και ενδεχομένως να ανοίξεις πόρτες σε νέες ευκαιρίες στον τομέα σου.

Πώς μπορείς όμως να χρησιμοποιήσεις τη συναισθηματική σου νοημοσύνη στον εργασιακό χώρο;

Τα καλά νέα είναι ότι ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούμε στον εαυτό μας και στους άλλους μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά με πρακτική και αφοσίωση. Ακολουθούν ορισμένοι τρόποι με τους οποίους μπορείς να ενισχύσεις τη συναισθηματική νοημοσύνη σου στην εργασία σου για να εμπνεύσεις τους συναδέλφους σου, να προωθήσεις ένα θετικό περιβάλλον και να γίνεις πιο ευτυχισμένος και παραγωγικός:

#1 Πρόσεχε τον εαυτό σου

Βελτιώσεις μπορούν να γίνουν απλά παρατηρώντας τα συναισθήματά σου και τον μονόλογο. Το να αφιερώνεις λίγο χρόνο για να αναγνωρίσεις και να ονομάσεις τα συναισθήματά σου και έπειτα το να σταματάς για να επανεξετάσεις τις αντιδράσεις σου είναι ένα αναπόσπαστο βήμα προς την επίτευξη της EQ.

#2 Ζήτησε feedback

Η λήψη εποικοδομητικού feedback από αυτούς που εμπιστεύεσαι μπορεί να βοηθήσει εξαιρετικά. Θα μπορούσες να ρωτήσεις έναν φίλο για το πώς ανταποκρίνεσαι σε δύσκολες καταστάσεις ή πόσο ευπροσάρμοστος είσαι. Χρησιμοποίησε αυτά τα σχόλια για να κατανοήσεις καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο σε βλέπουν οι άλλοι και να βρεις τρόπους για να κάνεις μια θετική αλλαγή.

#3 Εξασκήσου καθημερινά

Όπως ένας μυς, όσο περισσότερο δουλεύεις πάνω στη συναισθηματική σου νοημοσύνη, τόσο πιο δυνατή γίνεται. Κάνε συνήθεια την καθημερινή συνειδητή εξάσκηση – είτε πρόκειται για μια τυχαία πράξη καλοσύνης, ακούγοντας έναν συνάδελφο χωρίς να τον κρίνεις ή προσφέροντας συμπονετικά λόγια σε κάποιον που υφίσταται άγχος. Η προσπάθεια και η αφοσίωσή σου θα σε βοηθήσει να εξελιχθείς στην καριέρα σου, ενώ θα εμπνεύσεις και άλλους να κάνουν το ίδιο.

Χρησιμοποίησε τη συναισθηματική νοημοσύνη σου για να εξελίξεις την καριέρα σου

Τώρα που σου δείξαμε πώς να χρησιμοποιείς τη συναισθηματική σου νοημοσύνη στον εργασιακό χώρο, μπορείς να νιώθεις σίγουρος για τη δημιουργία ενός πιο αισιόδοξου περιβάλλοντος. Μήπως δεν είσαι ικανοποιημένος με την τωρινή εργασία σου και ψάχνεις για μια αλλαγή; Το monster μπορεί να σε βοηθήσει στο ταξίδι σου. Απλά δημιούργησε το προφίλ σου και ξεκινήστε να κάνεις κλικ στις θέσεις εργασίας που σου αρέσουν. Θα δώσουμε το βιογραφικό σου στους υπεύθυνους πρόσληψης και θα σου στείλουμε εξειδικευμένες συμβουλές καριέρας και πληροφορίες για τον εργασιακό χώρο.


Πηγή: https://www.monster.com/career-advice/article/tips-to-increase-your-hireability-eq

Προεπιλεγμένη Εικόνα
Γεωργία Σαψάνη
Άρθρα: 2