Ένα τοξικό περιβάλλον εργασίας είναι έντονα ψυχοφθόρο για τον εργαζόμενο με αποτέλεσμα να μειώνεται η αποδοτικότητα του και κατ’ επέκταση να μην μπορεί να διατηρήσει την ψυχραιμία και τον επαγγελματισμό του.
Είναι φυσιολογικό να παρουσιάζονται συγκρούσεις ακόμα και αν το εργασιακό σας περιβάλλον χαρακτηρίζεται ήρεμο. Αυτό που μας απασχολεί εδώ όμως είναι πως μπορούμε να διαχειριστούμε αυτές τις συγκρούσεις και τις διαφωνίες χωρίς να επιβάλλουμε το ‘εγώ’ μας αλλά θέλοντας μόνο να προχωρήσουμε στην επίλυση της διαφωνίας και στην δημιουργία ενός υγιούς εργασιακού κλίματος.
Έτσι θα μπορούμε να εργαζόμαστε σε ένα σαφώς καλύτερο περιβαλλον, χωρίς συγκρούσεις και αναταραχές
Γρήγορη Πλοήγηση
Γιατί προκαλούνται οι εργασιακές συγκρούσεις και που οδηγούν;
Μέσα σε μια επιχείρηση, σε ένα γραφείο καλούμαστε να συνεργαστούμε με προσωπικότητες διαφορετικές από εμάς. Σίγουρα θα βρεθούμε με άτομα με τα οποία δεν ταιριάζουμε. Αυτό όμως δεν έχει καμία σχέση με την επαγγελματική μας συμπεριφορά και με την συνεργασία μας μέσα σε μια ομάδα. Οι συγκρούσεις μπορεί να θεωρούνται αναπόφευκτες και σίγουρα ένα αναμενόμενο γεγονός όχι όμως κάτι που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί. Είναι απλά ένας διαστρεβλωμένος τρόπος επικοινωνίας που συμβαίνει γιατί:
- Υπάρχει εργασιακός ανταγωνισμός
- Υπάρχει άγχος λόγω φόρτου εργασίας
- Γνωστοποιούνται οι αμοιβές του κάθε υπαλλήλου
- Εκλείπει η εργασιακή ικανοποίηση, μη αναγνώριση προσωπικής αξίας
- Υπάρχει εργασιακή ανασφάλεια
- Υπάρχουν προσωπικές διαμάχες που μεταφέρονται στον εργασιακό χώρο
- Δεν κατανέμονται σωστά οι ευθύνες και οι αρμοδιότητες με αποτέλεσμα να στηρίζεται η εκπόνηση της εργασίας σε ελάχιστα άτομα
- Μη επίτευξη επαγγελματικών στόχων
- Ασάφεια σχετικά με το τι πρέπει να κάνουν οι εργαζόμενοι
- Ασάφεια σχετικά με τον ρόλο της ηγεσίας
- Ναρκισσιστική ηγεσία
- Υπάρχει εκμετάλλευση εξουσίας με σκοπό την προσωπική διευκόλυνση ή διευκόλυνση άλλων ατόμων βάσει προσωπικών συμπαθειών
- Παρουσία συνεχούς δράματος (ενασχόληση με τους άλλους και όχι με την εργασία)
- Έλλειψη εμπιστοσύνης ανάμεσα στους υπαλλήλους
Η δυσαρμονία εντός της επιχείρησης και μεταξύ τον υπαλλήλων προκύπτει ακριβώς γιατί απουσιάζει η επικοινωνία μεταξύ τους. Οι εργασιακές συγκρούσεις διατηρούνται και αναπαράγονται μέσα στο περιβάλλον της δουλειάς αν δεν επιλυθούν και έτσι συνεχίζουν να πολώνουν το κακο εργασιακό κλίμα δημιουργώντας ένα τοξικό περιβάλλον εργασίας, ανυπόφορο για τους εργαζόμενους οι οποίοι αρκετές φορές προχωρούν στην αναζήτηση άλλης δουλειάς.
Ένα από τα προβλήματα που προκαλεί η εργασία σε περιβάλλοντα με διαπληκτισμούς, διενέξεις και διαμάχες είναι ότι οι εργαζόμενοι πολλές φορές μη καταφέρνοντας να αντέξουν αυτό που συμβαίνει (γιατί πιθανώς και η ίδια η επιχείρηση να αδιαφορεί ή να έχει συνηθίσει) αναγκάζονται θέλοντας και μη να διακόψουν την εργασία τους και να προτιμήσουν να απασχοληθούν κάπου διαφορετικά . Τα εμπόδια και οι τοξικοί συνάδελφοι που καλούνται να αντιμετωπίσουν, ο χρόνος που ξοδεύουν σε αυτά προξενούν μείωση της παραγωγικότητάς τους, έλλειψη έμπνευσης και οπωσδήποτε κανένα ενδιαφέρον για εξέλιξη και προαγωγή.
3+1 tips για αύξηση παραγωγικότητας στην καθημερινότητά σου
Πως να το διαχειριστείς αποτελεσματικά;
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το να βρει κανείς μια καινούργια εργασία δεν είναι κάτι το οποίο μπορεί να γίνει από την μια στιγμή στην άλλη, ούτε είναι λύση πολλές φορές να το αγνοείς και να κάνεις τα στραβά ματιά υπάρχουν όμως τρόποι να αντιμετωπιστεί και ίσως να αλλάξει η υπάρχουσα αρνητική κατάσταση. Παρακάτω αναφέρουμε 5 συμβουλές για να διαχειριστείς τις συγκρούσεις στο χώρο εργασίας αποτελεσματικά.
#1 Διαχωρίστε την εργασία από την προσωπική σας ζωή.
Μην μεταφέρεται τα εργασιακά δράματα και τις δυσκολίες της δουλειάς όταν βγαίνετε. Αναπτύξτε χόμπι και δραστηριότητες που σας ηρεμούν, οργανώστε ταξίδια με φίλους. Όταν είστε εκτός δουλειάς απολαύστε τον χρόνο που έχετε και αξιοποιήστε τον έτσι ώστε να προσφέρεται κάτι όμορφο στον εαυτό σας. Δεν είναι όλη σας η ζωή η δουλειά σας ούτε γυρίζουν όλα γύρω από αυτήν.
#2 Εντοπίστε καλούς συναδέλφους.
Συζητήστε μαζί τους και δημιουργήστε φίλιες. Μοιραστείτε τους προβληματισμούς σας και ίσως μαζί βρείτε λύσεις για να ανταπεξέλθετε, λύσεις τις οποίες ούτε εσείς δεν καταφέρνατε να αντιληφθείτε έως τώρα. Το καλύτερο πράγμα που μπορεί να κερδίσει κανείς από μια εργασία είναι να δημιουργήσει φίλους. Είναι πολύ σημαντικό να εμπιστεύεσαι κάποιον και να αισθάνεσαι ότι σε προσέχει μέσα σε ένα τοξικό περιβάλλον εργασίας.
#3 Να είστε συνεχώς απασχολημένοι με την δουλειά σας.
Να κάνετε focus στα καθήκοντα σας και να αποφεύγεται οποιαδήποτε σύγκρουση μεταξύ των υπάλληλων. Δεν είναι η δουλειά σας να λύσετε τα προβλήματα των άλλων.
#4 Μην ενισχύεις την κακή συμπεριφορά και το άσχημο κλίμα στην δουλειά.
Σιγουρά θα βρεθούν συνάδελφοι που θα αρχίσουν να σχολιάζουν αρνητικά άλλους, που θα παραπονιούνται έντονα για ένα άλλο άτομο, για το αν είναι αποδοτικό, για το τι μισθό παίρνει, αν αξίζει να απασχολείται στην εταιρεία. Αυτοί οι τοξικοί συνάδελφοι θα προσπαθήσουν σίγουρα να τα συζητήσουν όλα αυτά μαζί σου. Καλό θα ήταν να παραμείνεις ουδέτερος και ευγενικα να αποστασιοποιηθείς.
#5 Οικειοθελής αποχώρηση;.
Είναι πολύ πιθανό τα πράγματα να βελτιωθούν. Παρόλα αυτά δεν χάνεις κάτι αν ταυτόχρονα ψαχνεις και άλλες θέσεις εργασίας. Εξάλλου η ψυχική σου υγεία είναι πιο σημαντική από οποιαδήποτε δουλειά. Ένα τοξικό περιβάλλον εργασίας μπορεί να αποβεί μοιραίο για τον ψυχισμό σου. Άσε το άσχημο κλίμα της δουλειας και αναζήτησε ένα επαγγελματικό και καλό εργασιακό περιβάλλον.
Ερώτηση Συνέντευξης: Γιατί έφυγες από την προηγούμενη δουλειά +TIPS
Ο,τι δεν σε σκοτώνει σε κάνει πιο δυνατό.
Γνωρίζοντας πλέον τι είναι ένα τοξικό περιβάλλον εργασίας είσαι σε θέση να το αντιμετωπίσεις. Το κακό κλίμα στην δουλειά μπορεί πραγματικά να γίνει αυπόφορο. Κάθε εμπόδιο όμως λένε πως είναι για καλό. Η επόμενη δουλειά σου θα είναι στα αλήθεια ένα μέρος που πραγματικά θα σου αρέσει να εργάζεσαι, στο οποίο θα πηγαίνεις με όρεξη.
Όλοι έχουμε κακές μέρες στην δουλειά μας ή κακές εβδομάδες και ούτω καθεξής. Όταν όμως μια κατάσταση επαναλαμβάνετε, όταν φαίνεται πως οι εργαζόμενοι δεν περνάνε καλά, όταν υπάρχουν συνεχώς αλλαγές υπαλλήλων, όταν η δουλειά δεν κυλάει ομαλά αλλά υπάρχουν συνεχώς συγκρούσεις, τσακωμοί, παράπονα, άσχημη συμπεριφορά. Τότε καταλαβαίνεις ότι εργάζεσαι σε ένα τοξικό περιβάλλον εργασίας. Μην απελπίζεσαι όμως γιατί είναι απλά μια δουλειά όπως όλες οι άλλες. Γι’ αυτό χαλάρωσε, σκέψου και δράσε. Να θυμάσαι ότι εργασία σημαίνει παραγωγικότητα, δημιουργία, φαντασία και έμπνευση. Να έχεις λοιπόν πιστή και εμπιστοσύνη στον εαυτό σου και όλα θα πάνε καλά.