4+1 tips για να δημιουργήσεις σωστές διαφάνειες στο powerpoint

Υπάρχουν tips και συμβουλές για να δημιουργήσεις σωστές και ελκυστικές διαφάνειες στο powerpoint και γενικότερα στην παρουσίασή σου. Όσο το Digital Transformation μπαίνει ολοένα και περισσότερο στην ζωή μας, η δημιουργία διαφανειών σε παρουσιάσεις γίνεται ολοένα και πιο απαραίτητη, ολοένα και πιο συχνή!

Οι διαφάνειες στο powerpoint δημιουργούνται για να σε υποστηρίξουν και αυτό σημαίνει πως αν δεν κρατήσεις το ενδιαφέρον του κοινού σε εσένα, έχεις αποτύχει. Η λύση δεν είναι μια και σίγουρα προκύπτει από το πόσο εσύ θέλεις να κάνεις τη διαφορά.

Κέντρισε από την αρχή μιας παρουσίασης το ενδιαφέρον του κοινού

Κέντρισε το ενδιαφέρον του κοινού

Μια ομιλία, μια παρουσίαση ενός θέματος, διάλεξη ή μάθημα μπορεί να είναι απερίγραπτα βαρετό, αλλά και εξαιρετικά ενδιαφέρον! Όλα σχετίζονται με το πόσο πολύ θέλει ο ομιλητής να μας κεντρίσει το ενδιαφέρον. Σκεφτείτε 45 λεπτά με διαφάνειες που δείχνουν μόνο μαθηματικούς τύπους. Σκεφτείτε τώρα, στα 45 αυτά λεπτά να έχετε δει πρακτικές εφαρμογές της θεωρίας των μαθηματικών, παραδείγματα, καθημερινές καταστάσεις που απλά δεν τα είχατε παρατηρήσει.

Προσπάθησε να φτιάξεις τις διαφάνειες έτσι ώστε να κεντρίσεις το ενδιαφέρον στην ΑΡΧΗ, στην ΜΕΣΗ και στο ΤΕΛΟΣ της παρουσίασης.

FutureGeneration

Χρησιμοποίησε τους παρακάτω τρόπους για να κεντρίσεις το ενδιαφέρον του κοινού σου:

  • Αναφορά πρακτικής εφαρμογής του θέματος που θα συζητηθεί, ώστε να συνδεθεί με την πραγματικότητα.
  • Το storrytelling αφορά την τεχνική που η παρουσίαση ξεκινά με μια ιστορία.
  • Ένα μικρό απόσπασμα από βίντεο, προκαλεί χαλάρωση και δημιουργεί ένα ευδιάθετο κλίμα.
  • Γενικές ερωτήσεις στο κοινό πχ. πόσοι έχουν ξαναβρεθεί σε μια παρουσίαση
  • Αναφορά κάποιου αστείου, προκαλεί και αυτό ένα πιο χαλαρό κλίμα.

Ο άνθρωπος είναι ένας οργανισμός που λειτουργεί με συναισθήματα. Προκαλώντας ένα θετικό συναίσθημα στην αρχή, έχεις καταφέρει να κεντρίσεις το ενδιαφέρον του και να είναι πραγματικά συντονισμένος σε όσα έχεις να του πεις. Προσπάθησε να δημιουργήσεις:

  • Ενθουσιασμό
  • Απορία
  • Αγωνία
  • Ανυπομονησία
  • Χαρά

Δώσε έμφαση στο περιεχόμενο και στο design

Οι εποχές έχουν αλλάξει και πλέον οι διαφάνειες στο powerpoint με σκέτο κείμενο χωρίς εικόνα, highlight περιεχόμενο, έμφαση σε κάποια φράση είναι δυσνόητη. Προφανώς και θα καταλάβει το κοινό περί τίνος πρόκειται, αλλά αν ο στόχος είναι να διαβαστεί η διαφάνεια από την αρχή μέχρι το τέλος, ο δικό σου ρόλος τότε ποιος είναι;

Δώσε έμφαση σε λέξεις και φράσεις δημιουργώντας highlight περιεχόμενο

Highlight περιεχόμενο είναι οι λέξεις, φράσεις και προτάσεις εκείνες που αν τις διάβαζες ο ίδιος θα τις έκανες highlight με έναν μαρκαδόρο. Εκτός από τις παραγράφους, μπορείς να χρησιμοποιήσεις κεφαλίδες, quote και κουκκίδες. Δεν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιήσεις πάντα το ίδιο μέγεθος γραμματοσειράς. Δες αυτό το άρθρο που γράψαμε, υπάρχουν κεφαλίδες, υπάρχουν bold λέξεις και έχουμε προσπαθήσει να δώσουμε έμφαση εκεί που θέλουμε. Δίνουμε έμφαση στο περιεχόμενο που θέλουμε λοιπόν, με χρώμα και κάνοντας το πιο bold από τα υπόλοιπα ή αλλάζοντας το μέγεθος της γραμματοσειράς.

Πώς μπορείς να δημιουργήσεις highlight περιεχόμενο;

  • Σχήματα και γραφικές παραστάσεις
  • Χρώμα
  • Διάφορα μεγέθη ανάλογα με την έμφαση που θέλεις να δώσεις
  • Άφησε κενό και χρησιμοποίησε την συνοχή για να ομαδοποιήσεις το κείμενό σου

Δημιούργησε αντιθέσεις

Από το άσπρο στο μαύρο, από το σκούρο στο λευκό. Αυτό είναι μια αντίθεση και μελέτες έχουν δείξει πως βοηθάει το μάτι μας για να ξεχωρίσουμε κείμενα με τίτλους και παραγράφους. Οι τάσεις το 2020 δείχνουν ότι όσον αφορά το digital transformation επιχειρήσεων, το contrast είναι απαραίτητο, καθώς μπορεί να δώσει έμφαση σε ό,τι θεωρούμε εμείς σημαντικό!

Πρόσεξε λοιπόν το χρώμα του background στις διαφάνειες σου, γιατί στο τέλος αυτό θα αποτυπωθεί σε έναν projector και αυτό σημαίνει πως το χρώμα θα αλλοιωθεί σύμφωνα με τις αντιθέσεις και τα χαρακτηριστικά του projector. Συνήθως, οι περισσότεροι Projectors δεν έχουν τόσο καλή αντίθεση και έτσι μια αντίθεση πράσινο – μπλε που μπορεί στον υπολογιστή σου να φαίνεται μια χαρά, στην πραγματικότητα να κουράζει το μάτι.

Διαφάνειες με χρώματα βάση μιας παλέτας

Όσον αφορά τα χρώματα, πρέπει να υπάρχει μια αρμονία. Θα έχεις σίγουρα δει διαφάνειες σε διάφορες παρουσιάσεις με χρώματα που δεν είναι και τόσο εύκολο να διακρίνεις τι γράφουν. Μία διαφάνεια με κίτρινο, κόκκινο, μπλε και πράσινο μαζί μπορεί να μπερδέψει την όρασή μας και να κουράσει το μυαλό μας. Για συνδυασμούς χρωμάτων δες εδώ.

Προσθήκη φωτογραφιών ή βίντεο ή γραφήματα

Κατά την δημιουργία μιας παρουσίασης, υπάρχουν πρότυπα που μπορείς να ακολουθήσεις. Ένα πρότυπο έχει κάποιες προκαθορισμένες διαφάνειες, ένα προκαθορισμένο στυλ και απευθύνεται σε ένα συγκεκριμένο κοινό. Είναι διαφορετικό το πρότυπο που πρέπει να ακολουθήσεις για μια διάλεξη σε ένα πανεπιστήμιο και διαφορετικό από αυτό που θα απευθυνθεί σε ένα CEO ή στον διευθυντή μιας τράπεζας.

Παραπάνω έχουμε παραθέσει κάποιες διαφάνειες στο powerpoint που χρησιμοποιούν εικόνες και όπως καταλαβαίνεις υποστηρίζουν τον ομιλητή. Οι εικόνες, το βίντεο και τα γραφήματα που μπορείς να προσθέσεις σου δίνουν έναν τρόπο να μεταδώσεις αυτό που θέλεις με οπτικοακουστικό υλικό και στατιστικά. Σίγουρα είναι καλύτερο από το να παραθέσεις μία λίστα με όσα έχεις να πεις ή να γράψεις μεγάλους παραγράφους.

Πρόσεχε το πλήθος των διαφανειών σε σχέση με τον συνολικό χρόνο

Συνήθως, ο χρόνος μιας παρουσίασης είναι περιορισμένος. Στην περίπτωση που δεν είναι περιορισμένος θα πρέπει εσύ να τον περιορίσεις. Το συνολικό πλήθος των διαφανειών σε μια παρουσίαση, θα πρέπει να είναι συσχετισμένο με τον συνολικό χρόνο που έχεις στην διάθεσή σου. Συνεπώς, το πρώτο βήμα είναι να καθορίσεις ο ίδιος τη διάρκεια που θα παρουσιάσεις ή να ρωτήσεις τον οικοδεσπότη του event.

Κάποιες από τις διαφάνειες στο powerpoint θα πρέπει να αφορούν τη δομή, τα περιεχόμενα και τις ενότητες που πρόκειται να παρουσιάσεις. Σε αυτές τις διαφάνειες συνήθως δεν πρέπει να εστιάσεις, αλλά να δώσεις μια γεύση από την συνολική εικόνα της παρουσίασης. Μια διαφάνεια που να περιγράφει όλα τα περιεχόμενα της παρουσίασης με γενικούς τίτλους είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να δει το κοινό σου, πριν ακόμη ξεκινήσεις να μεταδίδεις την ουσία της παρουσίασης.

Στο τέλος της παρουσίασης, θα πρέπει να έχεις μία με δύο διαφάνειες σχετικές με στοιχεία επικοινωνίας. Ανάλογα το κοινό και τον χώρο στον οποίο παρουσιάζεις, κάποιοι μπορεί να θέλουν να επικοινωνήσουν μαζί σου μετά το πέρας της παρουσίασης. Άρα, τοποθετώντας με ευδιάκριτο τρόπο τα κοινωνικά σου δίκτυα, ένα email ή κάποιο άλλο στοιχείο που θεωρείς χρήσιμο, γλιτώνεις ερωτήσεις και βοηθάς το κοινό να έρθει σε επικοινωνία μαζί σου.

Τέλος, αρκετές φορές ακόμη και αν δεν παρουσιάζονται όλες οι διαφάνειες στο powerpoint, είναι καλή τακτική να υπάρχουν κάποιες extra διαφάνειες στο τέλος. Ο σκοπός των extra διαφανειών, μπορεί να είναι είτε να παρουσιαστούν αν μένει χρόνος στο τέλος, είτε να χρησιμοποιηθούν πάνω σε κάποιες ερωτήσεις. Ας πάρουμε για παράδειγμα μια διάλεξη για την ψυχολογία. Εάν ο καθηγητής τα τελευταία 3 χρόνια έχει δεχτεί 50 φορές την ίδια ερώτηση (η οποία ίσως δεν σχετίζεται και τόσο με την διάλεξη), μπορεί να την προσθέσει στο τέλος της παρουσίασης.

Δημιούργησε ένα πλάνο παρουσίασης

Δεδομένου ότι γνωρίζεις τον συνολικό χρόνο της παρουσίασης ως επόμενο βήμα, καλό είναι να δημιουργήσεις ένα πλάνο παρουσίασης. Το πλάνο παρουσίασης δεν είναι τίποτα άλλο από την δημιουργία όλων των επιμέρους τμημάτων που θα πρέπει να ακολουθήσεις κατά την διάρκεια της παρουσίασης. Ο στόχος της παρουσίασης, είναι να εξηγήσεις κάποιο θέμα και να μιλήσεις για ένα topic. Άρα λοιπόν, στο τέλος της παρουσίασης αυτό για το οποίο θα μιλήσεις πρέπει να είναι κατανοητό από το μεγαλύτερο μέρος του κοινού που σας παρακολουθεί. Για να γίνει αυτό, είναι πολύ καλή πρακτική να χωρίσεις τον συνολικό διαθέσιμο χρόνο στις εξής ενότητες:

  • Εισαγωγή στο θέμα της παρουσίασης
  • Βασικός κορμός της παρουσίασης
  • Πρακτικές εφαρμογές ή demo με οπτικοακουστικό υλικό.
  • Χρόνος ερωτήσεων
  • Κοινωνική συναναστροφή και ανταλλαγή απόψεων

Εισαγωγή στο θέμα της παρουσίασης

Στην ενότητα αυτή ο στόχος είναι να γίνει μια εισαγωγή στο τι θα παρουσιαστεί. Πολλές φορές ένα μέρος του κοινού δεν έχει καμία ιδέα για αυτό που πρόκειται να συζητηθεί και ένα άλλο μέρος μπορεί να έχει κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις. Πριν ξεκινήσει λοιπόν η παρουσίαση είναι καλή πρακτική να γίνει μια εισαγωγή με απλά και κατανοητά λόγια, ίσως και με κάποιο παράδειγμα. Μπορείς επίσης να ρωτήσεις και το κοινό για κάποιες απόψεις επί του θέματος. Έτσι, αρχίζει να νιώθει πιο ενεργό και πως έχει έναν παραπάνω ρόλο από το να είναι απλός παρατηρητής.

Βασικός κορμός της παρουσίασης

Έχοντας κάνει μια εισαγωγή στο θέμα της παρουσίασης, ακολουθεί ο βασικός κορμός της παρουσίασης σας, ο οποίος ενδεχομένως να χωρίζεται και σε δύο ή παραπάνω τμήματα ανάλογα την διάρκεια. Μια καλή τακτική είναι κάθε 30 λεπτά ουσιώδης εξήγησης ενός topic, να κάνεις ένα διάλειμμα για να μπορεί το κοινό σου να το αφομοιώσει λίγο- λίγο. Στατιστικά, οι παρουσιάσεις που διαρκούν 1:30 ώρα και παραπάνω, κουράζουν το κοινό και έχουν ως αποτέλεσμα ένα βαρετό κλίμα χωρίς να υπάρχει αφομοίωση σε όσα παρουσιάζονται.

Παρουσίασε κάποιες πρακτικές εφαρμογές ή demo

Επιπλέον, θα πρέπει να προσθέσεις ένα χρονικό διάστημα με κάποιο demo, πρακτική εφαρμογή και γενικότερα οπτικοακουστικό υλικό. Αυτό θα δώσει μια αίσθηση διασκέδασης και θα βοηθήσει το κοινό σου να συνδέσει την παρουσίαση με την πρακτικότητα και την καθημερινότητα στην οποία ζει.

  • Εισαγωγή βίντεο από το Youtube ή το Vimeo.
  • Σύνδεσμος σε μια δικιά σας σελίδα με το demo.
  • Ενσωματωμένο βίντεο που έχετε τραβήξει οι ίδιοι (προτείνετε σε καταστάσεις δεν μπορείς για τεχνικούς λόγους να έχετε άμεση πρόσβαση σε live demo)
  • Εικόνες παρουσιάζοντας σχετικές πρακτικές εφαρμογές στην καθημερινότητα μας.

Αφιερώστε ένα χρονικό διάστημα για ερωτήσεις και απορίες

Τέλος, οι καλύτερες παρουσιάσεις έχουν ένα χρονικό διάστημα από 5 λεπτά μέχρι και 30 λεπτά μόνο και μόνο για ερωτήσεις και απορίες. Ειδικά αν το θέμα που παρουσιάζεις είναι αρκετά σύνθετο, το χρονικό αυτό διάστημα θα βοηθήσει ιδιαίτερα. Δοκίμασε το και θα δεις πως υπάρχουν απορίες. Ο χρόνος των ερωτήσεων είναι ένα από τα πιο δυνατά εργαλεία που έχεις στο χέρι σου!

Οι ερωτήσεις σε μια παρουσίαση είναι το feedback που χρειάζεσαι, για να βελτιώσεις την δομή σε κάποιες διαφάνειες ή ακόμη και τον τρόπο που τις παρουσιάζεις στο κοινό! Μην το αγνοείς!

– FutureGeneration

Κοινωνική συνατροφή

Αν και αυτή η ενότητα εξαρτάται από τον τύπο και το μέρος της παρουσίασης, όταν και εφόσον είναι εφικτό είναι καλό να αφιερώνεις 5 λεπτά για κοινωνική συναναστροφή με το κοινό σου. Αυτό σημαίνει πως αφού τελειώσει η παρουσίαση μπορεί να υπάρχουν πιο στοχευμένες και ιδιαίτερες ερωτήσεις. Μπορεί επίσης να γνωρίσεις άτομα που να θέλουν κάποιου είδους συνεργασία. Κανείς δεν ξέρει ποιος μπορεί να βρίσκεται στην παρουσίαση και τι επιρροή ασκείται πάνω του. Το μόνο σίγουρο είναι πως πρέπει να φροντίσεις να έχεις κάποια business card ή έναν άλλο τρόπο να ανταλλάξεις στοιχεία επικοινωνίας

Θυμήσου πως οι διαφάνειες στο powerpoint μπορεί να είναι η αφορμή για γνωριμίες που δεν το περίμενες!

Η Google προσφέρει δωρεάν εργαλεία για να δημιουργήσεις τις διαφάνειες σου με 1 κλικ. Ξεκίνα την παρουσίαση σου άμεσα εδώ. Διάβασε περισσότερα για το πως μπορείς να δημιουργήσεις την δικιά σου παρουσίαση εδώ.

-FutureGeneration

Key Takeaways

  • Οι διαφάνειες στο powerpoint δημιουργούνται για να σε υποστηρίξουν
  • Εκτός από το powerpoint της Microsoft, υπάρχουν και άλλα εργαλεία δωρεάν που μπορείς να τα βρεις εδώ
  • Φτιάξε ένα πλάνο και δόμησε σωστά τον χρόνο σου. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι να βγεις εκτός χρόνου.
  • Κάνε πρόβες, πρόβες, πρόβες, πάρα πολλές πρόβες πριν ανέβεις σε μια σκηνή (χρησιμοποίησε χρονόμετρο).

Δημοσιεύστε το άρθρο στα κοινωνικά σας δίκτυα:

Προεπιλεγμένη Εικόνα

Υποβολή απάντησης

error: Το περιεχόμενο προστατεύεται.

Join the Future

Γίνε μέλος της F κοινότητας και απέκτησε δωρεάν πρόσβαση σε pro tips και υλικό για να χτίσεις την καριέρα σου έτσι όπως εσύ την ονειρεύεσαι.

You have successfully subscribed to the newsletter

Ουπς, κάτι πήγε στραβά!